Den styrkede pædagogiske læreplan

Vi har i Kollerup Børnehus lavet en pædagogisk læreplan som kan læses her.

Den styrkede pædagogiske læreplan

  • Børnesyn

    Hvad siger loven

    Det at være barn har en værdi i sig selv. Børn skal ikke alene forberedes på at blive voksne, men også støttes og værdsættes i de første år.

    Vores børn

    FN’s Børnekonventions fokus på barnets ret til leg og medbestemmelse er vigtig i vores institution.

    Det at være barn har værdi i sig selv. Vores børn har ret til at være forskellige og dermed udvikle sig i forskellige tempi.

    Det er vigtigt, at vores børn bliver set, hørt og forstået for de mennesker de er.

    Vores børns bidrag er væsentlige og vigtige elementer i den pædagogiske hverdag

    Personalet

    Vi er forpligtiget til, at give børn medbestemmelse og gode læringsmiljøer, der tager udgangspunkt i børnenes perspektiv og børneinitierede lege. (selv valgte lege)

    Vi skal drage omsorg og give barnet nærvær og tryghed. Stimulerer og udfordrer vores børn for at tilgodese deres dannelse, trivsel og læring.

    Personalet skal skabe rammer for børnenes egen læring og udvikling. Give børnene ny inspiration med udgangspunkt i dette, Børnenes kultur.

    Hvor er børnenes medbestemmelse i vores hus

    Pædagogiske handlinger for at opnå medbestemmelser.

    • Børnenes valg i de forskellige læringsmiljøer
    • Valg af venskaber på tværs af grupperne
    • Demokratiske valg til vores samlinger
    • Emnevalg til vores årshjul, hvad interesserer vores børn sig for
    • Hvilke sange vi vælge at synge
    • Hvor i huset de gerne lege
    • Fri adgang til de forskellige materialer de gerne vil bruge (i børnehøjde)

    Hvordan er den pædagogiske rolle i vores læringsmiljø

    • Rollemodel i legen
    • Iagttager og give input til legen
    • Nærværende og tilstede fysisk
    • Anerkende børnenes følelser, bruge det verbale sprog, så de giver udtryk for deres følelser og handlinger
    • Hjælpe børnene med at løse deres konflikter
    • Være på forkant i de forskellige konflikter
    • Igangsætter for de børn, der har svært ved at komme i gang med legen
    • Spørge ind til og give dem muligheder for venskabsrelationer
    • Gribe de input børnene kommer med.
    • Udvide børnenes interesser
    • Udfordre børnene, og give dem ny viden
    • Give dem Rum og tid til leg og læring
    • Følge børnenes spor

    Hvordan skaber vi et godt læringsmiljøer

    • Sikrer at børnene har mulighed for fordybelse i deres leg og læring
    • Skaber de læringsrum, som dækker de forskellige udviklings færdigheder
    • Børnene kan se, hvad det enkelte læringsrum skal bruges til
    • Vores læringsrum skal være spændende og sanselige for det enkelte barn/voksen (æstetik)
    • Børnene og de voksne er gode til at rydde op så der er klart til den næste leg
  • Dannelse

    Vi ønsker at skabe robuste børn der er i stand til social, følelsesmæssig og intellektuelt at indgå i hverdagen i Kollerup Børnehuset, så derfor arbejder vi med:

    Mål, hvad skal vores børn have mulighed for at opnå:

    • Kunne danne venskaber
    • Kunne lege
    • Kunne accepter et nej
    • Tryghed ved at lave fejl, samt øve sig
    • Vores børn skal være nysgerrig og åbne for nye ting/viden og aktiviteter
    • Respekt for andre menneskers følelser og forskellighed
    • Være undersøgende
    • Evnen til at fordybe sig
    • Indgå i demokratiske processer
    • Vores børn skal kunne indgå i større og mindre fælleskaber på tværs af alder og køn
    • Kunne opføre sig ordentligt og høre efter og handle på det den voksne siger
    • Lære at tale ordentlig og pænt til hinanden
    • Gode bordmanér
    • Lytte når andre taler
    • Medinddraget i hverdagens gøremål som borddækning og oprydning efter endt aktivitet
    • Selvhjulpet
    • Kunne tage vare på sig selv og andre
    • Sige fra og til over for andre og sig selv
    • Gode fysiske rammer for læring og fordybelse
    • Deres forældre har en god tone om Børnehaven

    Metode, hvad gør vi i den pædagogiske praksis for at opnå målet:

    • Iagttagelser på om nogen børn står uden for legen. Arbejde i mindre grupper, hvor vi giver børnene redskaber og læring om hvad der krævers i legen (Rollemodel)
    • Medinddrager børnene i bestemmelsen om aktiviteten. Det er ikke så meget det færdige produktet der tæller, men mere processen som vores børn lære af
    • Vi arbejder med Fri for Mobberi, der har de 4 grundværdier Tolerance, respekt, omsorg og mod
    • Guldbarnet. Hver fredag har vi guldbarnet der bliver kåret for en god handling, opførsel omhandlende de 4 grundværdier Tolerance, respekt, omsorg og mod
    • At vores børn bliver i den sammen leg over længere tid
    • Fordeling af de voksne i rummene
    • Børnene afprøver forskellige legerelationer
    • Vi går i dialog med de børn der skal øve sig i at tale pænt til hinanden – lære dem at rumme forskelligheden hos hinanden
    • Børnene skal have udfordringer i hverdagen. Afprøve egne grænser i det der er svært
    • Små hjælpere i hverdagen der hjælper ved borddækning
    • Selvhjulpenhed og tid i garderoben til at øve sig
    • Stilhed de første 10 min ved spisning. Vi bruger også afslapningsmusik hvor der spises til musik uden tale.
    • Går i dialog omkring konflikt løsninger
    • Går i dialog med forældre hvis vi oplever at barnet har svært ved at overholde regler og rammer. Dette er så vi får en fælles forståelse og handling af barnet

    Tegn og læring - Hvilke tegn vil vi gerne se hos vores børn og forældre: 

    • Alle børn er inkluderet i fællesskabet. Har en eller flere venner
    • Tager godt imod nye børn
    • Vores børn har empati når det går ud over andre
    • Tør godt at lege med andre og ikke kun sin bedste ven
    • Vores børn tør godt at udfordre sig selv også selv om det er svært
    • De viser mod og siger fra
    • Kender grænsen og tager hensyn til andre i fællesskabet
    • Taler ordentlig og pænt til hinanden
    • Prøver at løse konflikter uden at slå
    • Henter voksenhjælp hvis det er svært og de har brug for hjælp
    • Lytter til hinanden til vores samlinger- I legen m.v.
    • Har den fysiske ro i kroppen til at fordybe sig
    • Øver sig i at blive så selvhjulpen så muligt
    • Tør godt at afprøve nye ting, selv om det er udfordrende
    • Er god til at vente på tur. Tilsidesætte egne behov i fællesskabet
    • Vores forældre taler ikke dårlig om vores Børneunivers i lokalområdet
  • Det gode børneliv

    Vi ønsker at alle vores børn trives og har det godt i Kollerup Børnehus. Derfor arbejder vi med:

    Målet - Hvad skal vores børn have mulighed for at opnå:

    • Voksne der kan skabe tryghed og give dem omsorg
    • Gode venner
    • Mulighed for at udvikle sig socialt
    • Sjove, spændende og udviklende aktiviteter hvor processen er det vigtigste
    • Faste rytmer og rutiner i hverdagen
    • Voksne der kan iagttage hvis barnet ikke trives
    • Voksne der kan understøtte barnet i legen
    • Der skal være plads til alle, også børn med særlige behov
    • Løse konflikter uden at slå
    • Deltager i rolleleg med flere børn
    • Der er fri og struktureret leg
    • Der bliver taget godt imod alle børn om morgenen
    • Børnene føler sig medinddraget i hverdagen i Kollerup Børnehus
    • Demokratiske spille regler. Børnenes stemme skal høres
    • Succes oplevelser. Jeg kan noget
    • Et godt forældre samarbejde
    • Gode fysiske rammer for læring og fordybelse
    • Børnenes forældre har en god tone om huset

    Metoder, hvad gør vi i den pædagogiske praksis for at opnå målet:

    • Der bliver sagt godmorgen og kigget barn og forældre i øjnene om morgen
    • Barnets navn bliver benævnt til hilsen
    • Der er altid en voksen der har vinketjansen. Tydelig billede af denne person ved skærmen
    • Struktur på voksne der er til rådighed for børnene. God fordeling i diverse rum
    • Dialog i barnets opstart med en pædagog hos dagplejeren. Den gode overgang
    • Samtaler efter ca. 3 mdr. omkring barnets trivsel og udvikling. Før hvis der er behov
    • Iagttagelser på de børn der er på ens stue
    • Gennemgang af alle børn til vores stuemøder
    • Børnene har mulighed for at lege i hele huset. Har mulighed for at lege med ens bedste ven selv om han/hun går på en anden stue
    • De voksne indgår i legen for at lære barnet at lege
    • Afprøver nye legerelationer
    • Lege relationer derhjemme
    • Dialog med forældre hvis barnet, familien ikke trives
    • Knus og kram i hverdagen når der er behov
    • I dialogen synliggøre at vi ikke alle er ens, og at dette er en styrke.
    • Går i Dialog med de forældre der oplever tingene ikke er som de skal være

    Tegn og læring - Hvilke tegn vil vi gerne se hos vores børn og forældre

    • Vores børn er glade for at komme i børnehaven om morgen
    • De glæder sig til at komme i gang med legen med deres venner
    • De refererer til aktiviteter vi laver i hverdagen
    • Input fra de voksne, lever videre i deres leg
    • De efterspørger aktiviteter der er spændende
    • De bruger de voksne hvis der er noget der er svært
    • Alle vores børn har 1 eller helst flere venner at lege med
    • De har en voksen de er tryg ved. På den stue de går på - eller i huset
    • Vores børn tør at afprøve nye ting og vil gerne udfordres
    • Forældre der hurtigt henvender sig hvis barnet ikke trives
    • Vores forældre taler ikke dårlig om vores Børneunivers i lokalområdet
  • Børnefællesskaber i Kollerup Børnehus

    Målet - Hvad skal vores børn have mulighed for at opnå:

    • At vi skaber en vedvarende inkluderende kultur børnene imellem
    • At vi skaber udvikling - gode fællesskaber med tolerance og respekt for hinanden
    • At vi udvikler børns evner til omsorg for hinanden og mod til at forsvare den kammerat der har svært ved at forsvare sig selv
    • At vi giver børnene en viden og handling på værdierne, tolerance, respekt, omsorg og mod
    • Skaber gode legemiljøer
    • Der skabes tid og ro til fordybelse i legen for barnet
    • Barnet lære de redskaber der skal til for at lege
    • Lære at løse konflikter
    • Fælles referencer til den gode oplevelse sammen

    Metoder, hvad gør vi i den pædagogiske praksis for at opnå målet:

    • Arbejder med Fri for mobberi
    • Bamseven husets maskot. Den minder i samarbejde personalet og børnene imellem på at vi skal passer på hinanden- og være en god kammerat
    • Børnene har deres egen personlige trøstebamse
    • Faglig viden om inklusion og eksklusion Faghæftet fra Fri for mobberi
    • Massage børnene imellem. Den man røre mobber man ikke
    • Forløb omkring rytmik, hvor vi arbejder omkring samarbejdsøvelser
    • Samtale tavler også kaldet dækkeservietter. Viser billeder af konkrete situationer og skaber dialog børnene imellem
    • Læser forskellige bøger der omhandler venskaber, mobberi og empati m.m.
    • Ser film. Eksempelvis Er du modig Alfons Åberg
    • Synger sange om venskaber, og om hvordan man er en god ven
    • Børnene afprøver nye venskaber ved at lege med børn de ikke plejer at lege med
    • Store og små leger og hjælper hinanden i hverdagen
    • Vi øver med børnene- At de går i dialog i stedet for at slå
    • Giver igennem fantasien spændende ideer til legen. Eksempelvis Gorillaen der bor i skoven
    • Inddrager forældre i samarbejde.
      Eksempelvis Fødselsdagspolitik, nye legeaftaler, Forældremøder
      m.m.

     

    Tegn og læring - Hvilke tegn vil vi gerne se hos vores børn og forældre

    • Ingen børn der er ekskluderet fra fællesskabet. Aller har en eller flere venner
    • Børnene viser mod og siger fra når der er nogen der driller eller selv bliver drillet
    • Børnene accepterer vi er forskellige og italesætter dette
    • Der gives trøst og omsorg børnene imellem
    • Børnene leger på kryds og tværs i huset, med forskellige sociale relationer
    • Børnene er gode til at lukke hinanden ind i legen
    • Børnene henter hjælp fra en voksen hvis de har brug for det
    • De voksne fordeler sig i de forskellige rum og tilgængelig for børnene
    • De bliver bedre til at løse konflikter
    • De taler pænt til hinanden og respekterer hinandens grænser
    • Vores børn er gode til at fordybe sig i legen.
    • Giver plads til hinandens synspunkter i dialogen
    • Vigtigst, at de er glade for at komme i Børnehaven
  • Den gode overgang til skolen

    Vores grundsætning er ”robuste børn gror i fællesskabet”

    Vi har udarbejdet en overgangsplan, som bliver revideret hvert år. Planen kan findes under samarbejdsaftalen vedrørende overgangsplan for Kollerup Børnehus og skole.

    Hvert år har vi førskolegruppe som starter omkring den 1. marts. Her arbejdes der med forskellige temaer. Vi har et fællestema med skolen i maj. Her optræder alle børn fra skolen og børnehaven for forældre ved en afsluttende fest, som de to bestyrelser i samarbejde med ledelsen står for.

    I overgangen besøger vi skolen. Børnene lærer skolen og de forskellige lærere og pædagoger i SFOen at kende og om eftermiddagen kan børnene komme på besøg i SFO. Den sidste periode i maj og hele juni arbejdes der fælles med skolen. Dette tema tager udgangspunkt i emnet til Spotligt. Skolen vil efter sommerferien arbejde videre med dette tema i det kommende skoleår.
    Spotlight temaet skal hænge synligt på skolen, når vores børn starter. Dette skaber tryghed i overgangen.

    I Børnehaven og indskolingen arbejdes der med Fri for mobberi.
    Dette materiale tager udgangspunkt i, at arbejde med børnenes fællesskaber og inklusion, samt undgår at nogle af vores børn kommer i udsatte positioner og bliver ekskluderet af fælleskabet. Igennem billeder og forskellige forløb bliver børnene bedre til, at behandle hinanden ordentligt i det sociale
    samspil.

    Værdierne i fri for mobberi er

    • Tolerance
    • Respekt
    • Omsorg
    • Mod

    Det Grønne flag
    I Børnehaven og skolen arbejdes der også med det Grønne Flag. Her kan du læse mere om, hvordan vi arbejder med Det Grønne Flag.

    Andre aktiviteter i samarbejde med skolen:

    • Ledelsesmøder 1 gang om mdr.
    • Møder omkring børn med særlige udfordringer i samarbejde med forældre
    • Møder omkring skoleudsættelser
    • Fælles motionsdag
    • Fælles forældrekaffe
    • Førskole samtaler
    • Torvedag
    • Fælles bestyrelsesdag
    • Fælles sampasning i nogle ferie perioder
    • Fællestemaer for alle ansatte. Uddannelse forløb m.m.
    • Fælles forældremøder
    • Vi vil arbejde videre med nye ideer og visioner for vores samarbejde. Dette vil ske i bestyrelserne og på ledelsesplan
  • Den gode overgang fra dagplejer

    Hvis dit barn kommer fra en dagplejer, og skal gå i Kollerup Børnehus - Børnehave, kan du læse mere om overgangen i samarbejdsaftalen vedrørende overgangsplan for Kollerup Børnehus.

  • Legen

    Legen har stor værdi i Kollerup Børnehus. Legen er grundlæggende i vores børns sociale og personlige læring og udvikling. Den er med til at udvikle fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.

    Mål, hvad skal vores børn have mulighed for at opnå:

    • Kunne fordybe sin i legen
    • Kunne komme med input til legen
    • Få input fra de voksne til at videreudvikle legen
    • Blive gode til at løse konflikter i legen
    • Give plads til andre i legen
    • Kunne lege de forskellige stemningslege (stille lege og de lidt vilde lege fantasi lege) m.m.
    • Få mulighed for at skabe deres egen legekultur
    • Lege i mindre grupper
    • Voksen styret leg og selv valgte leg
    • Have læringsmiljøer der giver plads til legen
    • Legetøj der inspirerer til børnenes leg

     

    Metoder, hvad gør vi i den pædagogiske praksis for at opnå målet:

    • Giver børnene tid til legen i hverdagen
    • Skaber roen i hverdagen ved at fordele børnene i huset
    • Voksne der giver input til børnenes leg og derved videreudvikler legen
    • Dele børnene ind i mindre grupper og øver legesamspillet børnene imellem, guider og rammesætter legen for de børn der er udfordret og står uden for legen
    • Deler børnene i aldersopdelte grupper
    • Sammensætter børnene med andre børn som de ikke leger så ofte med
    • Skaber gode og spændende læringsmiljøer
    • Inddrager forældre og etablerer i samarbejde med forældre legeaftaler i hjemmet.


    Tegn og læring

    • Vores børn er gode til at fordybe sig over længere tid i legen
    • De lege på kryds og tværs i huset
    • Har flere venner end kun ens bedste ven
    • Er gode til at komme med input til legen
    • Siger ja til at inddrage andre i legen
    • De voksnes input er tydelig i børnene leg
    • Børnene vælger selv det legetøj de skal bruge. Siger til eller henter selv det de mangler for at udvide legen
    • Voksne der giver plads til børnenes egen valg af lege
    • Rummene der kan ændres så det giver plads til mange forskellige lege. De stille og de vilde lege
    • Ved iagttagelse hvor barnet ikke er inkluderet i legen. Skabers der mindre grupper for at tilgodese barnet
    • Fælles input til hele børnegruppen til vores samlinger der giver fantasien frit spil i legen
  • Børn i udsatte positioner

    Målet - Hvad skal vores børn have mulighed for at opnå:

    • Gode legerelationer børnene imellem En eller flere venner
    • Gode relationer til voksne
    • Tætte voksne der forstår og hjælper barnet
    • Høre til i fællesskabet
    • Føle sig værdsat og anerkendt
    • Blive hørt og set for det menneske man er
    • Øve sig i de udfordringer og opleve mestring i samarbejde med andre børn og voksne
    • Være i mindre grupper hvor der er tid og rum til at øve sig og blive set
    • De voksne skal have ekstra forståelse, omsorg og indsigt i de forskellige vilkår vores børn har.

     

    Metode, hvad gør vi i den pædagogiske praksis for at opnå målet:

    • Arbejder med Fri for mobberi
    • De voksne er rollemodeller i legen. Lære barnet de redskaber der kræves i legen
    • Arbejder med Amygdala, Mentalisering Lære at forstå egne og andres adfærd
    • Giver vores børn omsorg og tryghed
    • Alle bliver set for det menneske det er. Igennem iagttagelser finder vi barnets kompetencer
    • Opdeler vores børn i mindre grupper
    • Fordeler personalet i de forskellige rum
    • Bruger huset til at mindre grupper kan lege inde sammen med en voksen når der er mange på legepladsen
    • Personale tør at indgå i den svære samtale med vores børn ved behov
    • Tydeliggør at vi ikke alle er ens igennem dialog alle skal øve sig
    • Tæt dialog i forældre samarbejde. Så vi i fællesskab kan støtte barnet
    • Søger sparrings partner Psykolog, talepædagog m.m.

     

    Tegn og læring - Hvilke tegn vil vi gerne se hos vores børn:

    • Alle vores børn har en eller flere venner
    • Vores børn trives
    • Henvender sig hvis de har behov for voksen hjælp
    • Børnene er ikke bange for at inddrage andre børn i deres leg
    • Søger trøst hvis det bliver svært
    • Der sker udvikling ved de børn der har udfordringer
    • Børnene er glade for at komme i Børnehaven
    • Forældre der tager imod hjælp og samarbejder i svære situationer omkring barnet og familien
  • Alsidig personlig udvikling

    Målet - Hvad skal vores børn have mulighed for at opnå:

    • Vores børn skal opleve voksne der er i stand til at give omsorg, tryghed og nærvær
    • Voksne der hjælper barnet med hans eller hendes udfordringer
    • Have venner, og øve sig i det sociale samvær
    • Kunne give udtryk for sine følelser
    • Det enkelte barn skal føle sig som en del af fællesskabet
    • Kender rammerne så man trygt og roligt kan afprøve sig selv i forskellige sammenhænge
    • Blive set og hørt for det menneske man er (Selvværd)
    • Have succes der giver selvtillid
    • Forløb hvor barnet øver sig i fordybelse
    • Kunne sige til og fra i samspil med andre
    • Føle sig værdifuldt igennem samvær med andre børn og voksne
    • Udforske sig selv i mange forskellige situationer
    • Øve sig i demokratiske spilleregler
    • Øve sig i at løse konflikter
    • Medbestemmende i hverdagen

     

    Metode, hvad gør vi i den pædagogiske praksis for at opnå målet:

    • Arbejder med basis pædagoger
    • Arbejder i mindre grupper, så barnet får bedre relationer til andre børn
    • Laver iagttagelser i hverdagen
    • Trekantssamtaler hos dagplejeren. Kenskab til barnet i opstarten
    • Husker hvad barnet har fortalt. Nå hvordan gik din tur i sommerhuset
    • De voksne rummer de forskellige følelser barnet har
    • De voksne udfordre børnene i deres nærmeste udviklingszone
    • Arbejder med Fri for mobberi
    • Giver børnene mulighed for at tilkende hvad de mener i de forskellige situationer
    • Laver forløb der tilgodeser det enkelte barn
    • Børn der hjælper med praktiske ting i hverdagen
    • Giver børnene rammerne/ og få gode samspilsregler der skal overholdes i vores fælles hus

     

    Tegn og læring - Hvilke tegn vil vi gerne se hos vores børn

    • Vores børn trives i børnehaven
    • Kan lege med forskellige børn
    • Tør at tage en udfordring og øve sig på det der er svært
    • Bruger de voksne når det er svært
    • Vores børn vil gerne deltage i de forløb vi har i børnehaven. De synes det er spændende
    • Kommer med forslag til aktiviteter/forløb vi skal lave
    • Børn der er fordybet i legen
    • De har omsorg for hinanden. Trøster hinanden
    • De øver sig i at løse konflikter i stedet for at slå
    • De sætter ord på deres følelser. Kommer til en voksen
    • Viser og siger fra hvis der er noget de ikke vil være med til
    • Øver sig i egne grænser, hvad kan og vil jeg
  • Natur, udeliv og science

    Målet - Hvad skal vores børn have mulighed for at opnå:

    • Får viden om årstidens gang
    • Mærker og oplever året gang. Kulde, varme m.m.
    • Oplever glæden ved at være i naturen
    • Bruger naturen som oplevelse rum og legerum
    • Får kendskab til naturens dyr
    • Lære at passe på vores natur
    • Der er gode bevægelse muligheder. Højt til loftet
    • Få mulighed for anderledes oplevelser ved strand, skov, vandhul m.m.
    • Motoriske udfordringer, med mulighed for at bruge deres sanser
    • Fælles oplevelser der kan bringes videre i legen
    • Bruge fantasien, så pinden i skoven kan blive til en skovl
    • Undersøger hvad der findes under jorden
    • Se, røre og eksperimenterer med naturens materialer

     

    Metode, hvad gør vi i den pædagogiske praksis for at opnå målet:

    • Hvad gør vi i den pædagogiske praksis for at opnå målet.
    • Arbejder med det Grønne flag. 2 projekter hvert år
    • Ture til skov og strand
    • Tager materialer med hjem og bruger det til kreative processer
    • Er ude i alt slags vejr
    • Er lyttende til børnenes spørgsmål. Finder svar på vores Ipad hvis vi ikke har noget svar. Dette i samarbejde med vores børn
    • Samler skral i lokalområdet
    • Bruger vores forstørrelses æg Eas-Scope Wireless til at se og forundres over de ting vi finder
    • Bruger metaldetektor til at finde ting i jorden
    • Affald sorterer ved spisning
    • Benævner og arbejder med årstiden gang. Blade der falder af træerne hvad kan vi bruge dem til og hvorfor mon de gør det
    • Følger børnene spor og er nysgerrig som voksne
    • Alle i personalegruppen kan lide at være ude
    • Mad over bål

     

    Tegn og læring - Hvilke tegn vil vi gerne se hos vores børn

    • Vores børn kan lide at være ude i naturen. Vil gerne ud og på tur
    • De spørger og forventer at få svar
    • De går i gang med legen og er undersøgende og afprøver ting og finder løsninger, hvis de står med et problem
    • Spørger de voksne om viden
    • De forundres over forandringerne i naturen og kommenterer det
    • Bliver begejstret over at finde dyr
    • Samler skrald op hvis de finder noget i naturen
    • Ved hvilken skraldespand der skal bruges. Grøn eller sort. Oplære deres forældre
    • Fordyber sig over længere tid i legen
    • Bliver optaget når vi laver eksperimenter sammen med den. Eksempelvis forrådnelse processer.
      Hvad bliver til jord og hvad kan genbruges
    • Remida værksteder. Der arbejdes på processen.
  • Kultur, æstetik og fællesskaber

    Mål Hvad skal vores børn have mulighed for at opnå:

    • Indgå i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber
    • Øve sig i normer og samspil i fællesskabet
    • Give plads til børnenes egen lege kultur. Legetøj
    • Få forskellige kulturelle oplevelser. Teater og se på skulpturer
    • Forløb der stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed
    • Mulighed for at voksne og børn i samspil søger inspiration, og oplevelser igennem litteratur og billedbøger, musik, fotografi, film m.v.
    • Læringsmiljøer der er æstetiske, spændende og tilgængelig for vores børn
    • Viden om vores kultur i Danmark. Traditioner. Jul, Påske, Fastelavn m.m.
    • Kendskab til det omkringliggende samfund. Kirken, idrætsforeningen, landmanden m.m.
    • Få mulighed for at bruge sine sanser og eksperimenterer med sin kreativitet
    • Øve sig i de demokratiske spilleregler i fællesskabet

     

    Metode, hvad gør vi i den pædagogiske praksis for at opnå målet:

    • Vi giver mulighed for, at børnene kan bruge hele huset. Forskellige læring miljøer
    • Giver vores børn mulighed for, at lege på kryds og tværs i huset. Mange forskellige fællesskaber
    • Legetøj og ting til den kreative proces står i børnehøjde
    • Remida værkstedet. Processen er det vigtigste
    • Iagttager hvad børnene er optaget af i deres legekultur.
    • Teater på skolen. På tur til byen. Spot light. Besøg hos bondemanden. Tager i kirke. Fejre de
      forskellige traditioner i huset
    • Har bøger der er tilgængelig for vores børn. Bruger Ipad og vores projekter til formidling af kultur.
      Eksempelvis forskellige musik genre m.m.
    • Indretter vores læringsmiljøer ud fra iagttagelse af børnenes leg
    • Indretter rummene, så de er æstetiske pæne og indbydende
    • Arbejder med, at børnene rydder op efter sig så der er plads til en ny leg
    • Medinddrager børnene i demokratiske valg til vores samlinger
    • Udsmykning af vores vægge

     

    Tegn og læring - Hvilke tegn vil vi gerne se hos vores børn

    • Alle børn trives og er inkluderet i fællesskabet
    • Børn der behandler hinanden ordentligt
    • Vores børn kender normerne, og øver sig i at efterleve disse i fællesskabet
    • Børnene afprøver sig selv i forskellige kreative processer
    • Børn hvor det ikke er så vigtigt hvordan produktet ser ud, men mere oplever processen som
      lærerigt
    • Børn der gerne vil høre historier. Sætter sig og kigger i bøger
    • Nysgerrige børn der udfordre sig selv i pædagogiske forløb
    • Børn der er optaget af deres leg, og kan fordybe sig
    • Børn der leger rolleleg, og optræder for hinanden og forældre
    • Børn der snakker om de oplevelser/viden de har fået, både i børnehaven/vuggestuen og derhjemme.
    • Børn der passer på vores ting og behandler vores ting ordentligt
    • Børn der er nysgerrig på livet og suger til sig af oplevelser og viden
    • Børn der snakker om vores udsmykning. Husker hvad vi har lavet og genkender deres eget kunst eller maleri
  • Kommunikation og sprog

    Mål Hvad skal vores børn have mulighed for at opnå:

    • De voksne skal udvide og forstørre sproget
    • Lære lydlige kompetencer
    • Produktiv tale Ordforråd
    • Receptiv tale Sprogforståelsen
    • Tilegne sig et nuanceret sprog
    • Øge sit ordforråd Lære overbegreber og forholdsord m.m.
    • Barnet skal kunne give plads og kunne lytte til andre i dialogen
    • Vores forældre skal samarbejde omkring barnets sprog
    • Kunne aflæse nonverbalt kropssprog
    • Kendskab til skriftsprog
    • Plads og rum til at øve sig
    • Forstå andres sprog udfordring og give plads det dette

     

    Metode, hvad gør vi i den pædagogiske praksis for at opnå målet:

    • Sprogtester vores børn ved 3 årsalderen og igen inden skolestart
    • Dialogisk læsning
    • Børnene skal opleve personalet som sproglige rollemodeller. Så vi bruger sproget meget
    • Rim og remser
    • Bevidst om vigtigheden af den daglige dialog børn og voksne imellem
    • Forløb om overbegreber og forholdsord til vores samlinger
    • Læser bøger
    • Synger
    • Arbejder med Hit med lyden
    • Arbejder med fokus ord
    • Arbejder med Fri for mobberi (aflæsning af andre mennesker)
    • Arbejder med sproglig læringsmiljøer hver uge
    • Lære børn at vente på tur i fællesskabet så de lære at lytte til hinanden
    • Hænger forskellige opslag op omkring skriftsprog til inspiration barn-barn imellem og voksne- barn
    • Arbejder i mindre grupper

     

    Tegn og læring - Hvilke tegn vil vi gerne se hos vores børn

    • Alle børn har lyst til at bruge sproget
    • Vores børn kender og bruger rim og remser
    • Vores børn vil gerne høre historier
    • Synger de sange vi lære i hverdagen
    • Alle børn skal synes at dialogisk læsning er spændende og de er aktør i dialogen
    • Alle børn kender og kan betegne overbegreber og forholdsord ved skolestart
    • Sprogtesten viser at vore børn er med sprogligt
    • Voksne der kommunikerer med børn
    • Børnene lytter til hinanden i legen og kan vente på tur i dialogen
    • Børnene kopier skriftsprog ud fra vores væg dokumentation og pædagogisk praksis
    • Børnene taler uden opfordring om de ting de lære, og bruger det
  • Krop, sanser og bevægelse

    Mål Hvad skal vores børn have mulighed for at opnå:

    • Kenskab til egen krop
      Grænser. Hvad kan jeg? Hvad vil jeg være med til
    • Have glæde ved at bruge kroppen
    • Bevægelse lege, stille lege, vilde lege
    • Finmotoriske aktiviteter
    • Grov motoriske aktiviteter
    • Bruge kroppen i udelivet
    • Bruge deres sanser. Smagssans, følesans m.m.
    • Selvhjulpenhed
    • Bevidsthed om sundhed, hygiejne og mad
    • Medbestemmelse på egne selvvalgte motoriske forløb

     

    Metode, hvad gør vi i den pædagogiske praksis for at opnå målet:

    • Vi arbejder med Rend og hop ugeligt i hallen
    • Snakker med børnene om vigtigheden om at sige fra, hvis der er noget man ikke vil have kropsligt
    • Forløb omkring kendskab til kroppen og sundhed på vores årshjul
    • Renlighedstræning. Dreng og pige forskelle
    • Cykeldage en gang om ugen
    • Kampsport for sjovt
    • Alle børn er ude hver dag
    • Hygiejne vaskehænder forløb
    • Vi tager i skoven
    • Indretter vores udeareal så kroppen bruges og børnene sanses bliver brugt
    • Læringsmiljøer der er indrettet til finmotoriske og grov motoriske aktiviteter ude og inde
    • Giver børnene tid og rum til Selvhjulpenhed. Eksempelvis i garderoben
    • Har smør selv dage og maddage. Arbejder med børnenes madmodighed til vores frugt og eftermiddagsmad
    • Iagttager hvad børnene vælger at lege omkring bevægelse lege og følger op på dette

     

    Tegn og læring - Hvilke tegn vil vi gerne se hos vores børn

    • Børnene vil gerne ud på legepladsen
    • Børnene kender som udgangspunkt deres krop og betegner de forskellige kropsdele
    • Deltager gerne i vore forløb omkring Rend og hop i hallen
    • Børnene tør godt at udfordre sig selv kropsligt
    • Børnene bruger de læringsmiljøer vi har indrettet til finmotoriske og grov motoriske aktiviteter
    • Vil gerne i skoven
    • Børnene bruger de redskaber vi har på vores legeplads og cykellege i skolegården
    • Børnene tager selv deres tøj af og på med guidning og hjælp fra en voksen
    • Børnene kommer hvis deres kropsgrænse er overskredet
    • De synes det er spændende med vores maddage og glæder sig. Snakker om det efterfølgende
    • Vores børn ved hvordan man vasker hænder
  • Social udvikling

    Mål Hvad skal vores børn have mulighed for at opnå:

    • Føle og opleve de er en del af fællesskabet
    • En hyggelig og rolig stemning i huset
    • Viden om at vi skal passe på hinanden og hjælpe hinanden i hverdagen
    • Barnet oplever muligheden for at høre til og knytte sig til andre
    • Har gode legerelationer
    • Voksne der kan og tør hjælpe barnet, hvis det bliver for svært i det sociale samspil
    • Få hjælp fra voksne hvis det er svært at lege. Hvad handler legen om
    • Gode lege kompetencer
    • Øve sig i at løse konflikter
    • Voksne der har børneperspektivet. Jeg bliver set og hørt
    • Voksne der rummer mig og kan skabe gode rammer for mig
    • Blive accepteret for det menneske jeg er
    • Øve at have en empatisk evne. Kunne mærke egne følelser, at lære at sætte sig ind i andres følelser og forstå andres handlinger
    • Spændende legetøj som inspirerer til den gode leg
    • Fælles viden der kan danne rammen for legen. Eksempelvis Gorillaen i skoven

     

    Metode, hvad gør vi i den pædagogiske praksis for at opnå målet:

    • Benævner og taler om at vi er forskellige
    • Vi bruger en ordentlig tone i huset
    • Giver plads og tid til børnenes leg
    • Øver med de børn der har svært ved legen
    • Arbejder med at alle har mindst en ven helst flere
    • Sætter børn i forskellige legegrupper for at få nye relationer
    • Sætter grænser for de børn der har brug for dette
    • Arbejder med Fri for mobberi
    • Lytter til børnene og iagttager deres leg inden indkøb af legetøj
    • Giver dem fællesoplevelser der kan give input i legen
    • Etablerer gode lærings miljøer
    • Lytter og iagttager for at få børneperspektivet ind i hverdagen
    • Går i dialog og hjælper børnene med at løse konflikter
    • Bamsevens iagttagelser på børn der behandler hinanden godt Guldbarn

     

    Tegn og læring - Hvilke tegn vil vi gerne se hos vores børn

    • Børn der er gode til at rumme hinanden i hverdagen
    • Alle børn føler de er en del af fællesskabet
    • Børn der er gode til at lege
    • Kan giver plads i legen til hinanden. Gode til at lukke andre ind i legen
    • Børnene der kommer med ideer til det sociale samspil. Så kan du være storesøster
    • Børnene der kan trøste hinanden. Give et knus
    • De leger med forskellige børn selv om min bedste ven holder fri
    • De kender de voksnes rammer og grænser
    • Kommer hvis de oplever udfordringer der er svære og vil have hjælp
    • Snakker om hvad der er rigtigt og forkert i samspillet med andre
    • Fælles lege ud fra en viden vi som voksen har givet dem
    • God fantasi i deres lege
    • Er glade for at komme i Børnehaven