Forretningsorden for forældrebestyrelsen i Kollerup Børnehus 2024-2025

Denne forretningsorden er udarbejdet efter ”Styrelsesvedtægt for de kommunale daginstitutioner, dagplejen samt de kommunale fritids- og ungdomsklubber” for Vejle Kommune.

Forretningsorden 2024 - 2025

  • Forældrebestyrelsens sammensætning

    Forældrebestyrelsen i Kollerup Børnehus består af:

    • 5 bestyrelsesmedlemmer samt 2 suppleanter
    • 1 personalevalgt medarbejderrepræsentant.
    • Lederen af Kollerup Børnehus
  • Valg og konstituering af forældrebestyrelsen

    Der afholdes valg til forældrebestyrelsen ved det årlige forældremøde i april/maj.
    Valget indkaldes med 3 ugers varsel
    I lige år er der 2 bestyrelsesmedlemmer på valg, i ulige år er der 3 på valg. Valgperioden starter umiddelbart efter valget og løber i 2 år til nyvalg har fundet sted. Suppleanter vælges for 1 år ad gangen.

  • Selve valget

    Selve valget styres af de medlemmer af forældrebestyrelsen, der ikke er på valg.
    Selve afstemningen: Hvert forældrepar, der har et barn/børn indskrevet i institutionen på datoen for valget, afgiver to stemmer per barn. Der kan ikke stemmes pr. fuldmagt.
    Valg til forældrebestyrelsen og suppleanter sker ved simpelt stemmeflertal, dvs., valgt er den/de personer med flest stemmer.
    I tilfælde af stemmelighed, hvorved der ikke kan træffes afgørelse om, hvem der er valgt til forældrebestyrelsen, finder der omvalg sted mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer.
    Valgbare personer, som ikke er til stede, kan kun opstilles til forældrebestyrelsesvalget, såfremt de forud skriftligt har indvilliget heri.
    Ved afstemning skal stemmesedlen for at være gyldig højest indeholde lige så mange navne, som der skal vælges repræsentanter til forældrebestyrelsen.
    Valgbarhed
    Forældre med børn/unge i institutionen er valgbare og har valgret ved valget af forældrerepræsentanter til forældrebestyrelsen.
    Ved forældre forstås de personer, der på valgets tidspunkt har del i forældremyndigheden over børn, der er indskrevet i institutionen.
    - personer, som har et barn boende hos sig i døgnpleje efter Serviceloven
    - personer, der har indgået ægteskab eller registreret partnerskab med indehaveren af forældremyndigheden over et barn, og som tilhører samme husstand som forældremyndighedsindehaveren og barnet (det er herved en forudsætning, at forældremyndigheden over barnet ikke ved aftale er delt mellem forældrene)
    - Ugifte samlevende, der tilhører samme husstand som barnet, og hvor den ene part i husstanden har forældremyndigheden over barnet.

    Et forældrevalgt bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen, når medlemmets barn ophører i institutionen, hvorefter suppleanten indtræder. Bestyrelsesmedlemmet kan dog undtagelsesvis fortsætte i bestyrelsen frem til næste valg, såfremt der er enighed herom i den øvrige del af bestyrelsen. Hvis blot ét medlem ikke er enig, må det pågældende bestyrelsesmedlem udtræde.
    Hvis et forældrevalgt bestyrelsesmedlem ønsker at udtræde af bestyrelsen inden valgperiodens udgang, skal dette meddeles skriftligt til formanden.
    Medarbejdere, der har børn i samme institution, som de er ansat i, kan ikke vælges som forældrerepræsentanter til forældrebestyrelse.

  • Konstituering

    Konstituering af bestyrelsen foregår senest 14 dage efter valget, men vil oftest foregå ved et konstitueringsmøde direkte efter valget. Her vælger de stemmeberettigede medlemmer to af forældrerepræsentanterne som henholdsvis formand og næstformand.
    Efter konstitueringen har lederen ansvar for at offentliggøre navnene på bestyrelsesmedlemmerne på dagtilbuddets hjemmeside. Det skal også fremgå på hjemmesiden, hvordan bestyrelsen kan kontaktes.

  • Møder i forældrebestyrelsen

    Der afholdes 4-6 møder årligt, der fordeles på ugedagene og ligger i tidsrummet 19-21.

  • Dagsorden

    Dagsordenen udarbejdes af leder og formand i fællesskab og udsendes af lederen seneste 1 uge før mødet.
    På 1. møde er der bl.a. følgende faste punkter på dagsorden:
    - Aflevering af underskrevne tavshedserklæringer.
    - Præsentation af bestyrelsen.
    - Forventningsafstemning.
    - Fastlæggelse af mødedatoer.
    - Gennemgang og godkendelse af forretningsorden.
    - Gennemgang af ansvarsområder.
    - Sammen med dagsorden sendes følgende med: Styrelsesvedtægter, forretningsorden, tavshedserklæring mv.
    Faste punkter på dagsordenen:
    - Nyt fra huset
    - Nyt fra formanden
    - Nyt fra lederen
    - Evt.
    Øvrige punkter vil blive planlagt fra gang til gang. Punkter til debat skal være kendt på forhånd. Det skal af dagsordenen fremgå, om det er et orienterende punkt, et punkt til debat eller et beslutningspunkt. Sager, der ikke er optaget på dagsorden, kan kun behandles eller afgøres, hvis alle medlemmer, der er til stede, enstemmigt vedtager dette. Punkter, der ønskes optaget på dagsordenen sendes til formanden/ daginstitutionslederen inden mødet.

  • Afstemninger

    Hvis afstemning bliver nødvendig, skal dette ske skriftligt, hvis blot et medlem ønsker dette.

  • Referat

    Der udvælges en referent på hvert møde. Der tages beslutningsreferat, som indeholder en beskrivelse af den beslutning, bestyrelsen træffer, med væsentlige argumenter. Undtaget fra dette er bl.a. emner af personfølsom karakter. Hvis der er behov for et referat, der indeholder personfølsomme emner, vedlægges dette som bilag til referatet i bestyrelsens mappe på kontoret. Referatet formidles på hjemmesiden og ved opslag i hvert hus.
    Referatet gennemses af lederen og sendes ud til godkendelse i bestyrelsen. Hvis der ikke er modtaget skriftlige kommentarer til referatet indenfor 7 dage offentliggøres referatet.

  • Aflysning af møder

    Som udgangspunkt aflyses bestyrelsesmøder ikke. Et bestyrelsesmøde kan dog aflyses såfremt, der er mindre end 50 % af de forældrevalgte bestyrelsesmedlemmerne til stede og punkterne på dagsordenen tillader dette. Bestyrelsesformanden og lederen træffer beslutning vedrørende aflysning af et bestyrelsesmøde. Bestyrelsens øvrige medlemmer orienteres hurtigst muligt om evt. aflysning. Som udgangspunkt, skal afbud til et bestyrelsesmøde gives til formanden eller lederen, senest en uge før mødet skal afholdes.

  • Forældrebestyrelsens arbejdsopgaver

    Principper
    I samarbejde med lederen fastlæggelses principper for:

    • Det pædagogiske arbejde i daginstitutionen
      Forældrebestyrelsen inddrages i udarbejdelsen, evalueringen og opfølgningen på den pædagogiske læreplan.
    • Samarbejdet mellem dagtilbud og hjem
      Herunder også arbejdet med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til fritidstilbud og skole
    • Daginstitutionens budget ved. de børnerelaterede konti
    • Daginstitutionens samarbejde med lokalsamfundet

    Formandens opgaver

    • Udfærdiger dagsordenen sammen med lederen.
    • Leder bestyrelsesmøderne, opgaven kan uddelegeres til daginstitutionsleder.
    • Tegner bestyrelsen udadtil mellem møderne

    Bestyrelsens andre faste arbejdsopgaver

    • Hvert 2. år tages frokost- og madordningen op til vurdering.
    • Planlægning og afholdelse af arrangementer:
      • Picnic
      • Forældrekaffe
      • Bespisning til juleklippedag
  • Ansættelser

    Forældrebestyrelsen har indstillingsret vedrørende ansættelse af fastansat personale og leder.
    En forældrerepræsentant har ret til at deltage i ansættelsesudvalget ved fastansættelse af personale eller leder.

  • Underskrift

    Denne forretningsorden, som er et tillæg til styrelsesvedtægterne for Vejle Kommunes dagtilbud, underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer.
    Ændringer i denne forretningsorden kan ske, hvis et flertal i bestyrelsen ønsker dette. Alle nye bestyrelsesmedlemmer underskriver, ved deres tiltrædelse, denne forretningsorden samt en tavshedserklæring. Der udleveres en kopi af forretningsordenen til alle bestyrelsesmedlemmer.