Digitalt - Det for børn
På denne side kan du læse om hvad vores mål, metode og hvilke tegn vi gerne vil se i forbindelse med at verden bliver mere og mere digital.
Mål:
Hvad skal vores børn have mulighed for at opnå:
- Vores børn skal være nysgerrige omkring IT.
- Kunne betjene en IPad.
- Få en viden, om hvor og hvordan man kan søge viden på nettet.
- Kunne bruge inspiration fra nettet til kreative processer. Hvordan ser en ko ud, prøve at tegne den.
- De lære at spille pædagogiske spil, hvor de lære noget. Farver, tal. M.m.
- Dokumenterer med IPad.
Metode:
Hvad gør vi i den pædagogiske praksis for at vores børn opnår målet:
- Børnene får lov at bruge vores IPad.
- Vi bruger forskellige app. Eksempelvis Hit med lyden.
- Vi har kun pædagogiske spil på vores IPad.
- Vi finder viden på vores IPad i samspil med børnene.
- Vi tager vores iPad med på ture. Her tager børnene billeder, der lægge på DayCare eller hænges op som dokumentation i huset.
- Vi ser film på IPad.
- Vi høre musik på IPad.
- Vi tegner efter billeder fra IPad en.
- Høre historier.
- Ser TV med vores projekter.
- Quizspil på storskærm.
- Bruger YouTube i forbindelse med pædagogiske forløb. Eksempelvis til vores optræden.
- Giver børnene plads til at lære af hinanden. (danne nye venskaber omkring iPad spil)
- Fornyer vores viden omkring digital anvendelse når der er mulighed.
- Pædagogiske spil på storskærm.
- Historie læsning på storskærm.
- Historie fortælling ud fra billeder vi finder på IPad.
Tegn:
Hvilke tegn vil vi gerne se hos vores børn:
- Alle vores børn kan betjene og er fortrolig med en IPad.
- Spørger om vi ikke kan finde mere viden på vores IPad ved tvivls spørgsmål.
- Lysten og glæden ved at afprøve nye udfordringer omkring spil.
- Børn der hjælper hinanden i spillet og videregiver viden.
- Børn der nogle gange er klogere end de voksne og kan hjælpe.
- Børn der tør søge en udfordring selv om de ikke ved hvordan opgaven skal løses.
- Børn der vælger at spille/lege med de pædagogiske app vi har lagt ind og synes de er spændende.
- Børn der henviser til at vi kan bruge iPad en som pædagogisk redskab. På skovturen eksempelvis.
- Børn der accepterer når deres spilletid er slut, og kan give iPad en videre uden problemer.
- Børn der får en større viden og kommenterer dette.
- Der er kø til at få lov at bruge vores IPad.