Digitalt - Det for børn

På denne side kan du læse om hvad vores mål, metode og hvilke tegn vi gerne vil se i forbindelse med at verden bliver mere og mere digital.

Mål:

Hvad skal vores børn have mulighed for at opnå:

  • Vores børn skal være nysgerrige omkring IT.
  • Kunne betjene en IPad.
  • Få en viden, om hvor og hvordan man kan søge viden på nettet.
  • Kunne bruge inspiration fra nettet til kreative processer. Hvordan ser en ko ud, prøve at tegne den.
  • De lære at spille pædagogiske spil, hvor de lære noget. Farver, tal. M.m.
  • Dokumenterer med IPad.


Metode:

Hvad gør vi i den pædagogiske praksis for at vores børn opnår målet:

  • Børnene får lov at bruge vores IPad.
  • Vi bruger forskellige app. Eksempelvis Hit med lyden.
  • Vi har kun pædagogiske spil på vores IPad.
  • Vi finder viden på vores IPad i samspil med børnene.
  • Vi tager vores iPad med på ture. Her tager børnene billeder, der lægge på DayCare eller hænges op som dokumentation i huset.
  • Vi ser film på IPad.
  • Vi høre musik på IPad.
  • Vi tegner efter billeder fra IPad en.
  • Høre historier.
  • Ser TV med vores projekter.
  • Quizspil på storskærm.
  • Bruger YouTube i forbindelse med pædagogiske forløb. Eksempelvis til vores optræden.
  • Giver børnene plads til at lære af hinanden. (danne nye venskaber omkring iPad spil)
  • Fornyer vores viden omkring digital anvendelse når der er mulighed.
  • Pædagogiske spil på storskærm.
  • Historie læsning på storskærm.
  • Historie fortælling ud fra billeder vi finder på IPad.


Tegn:

Hvilke tegn vil vi gerne se hos vores børn:

  • Alle vores børn kan betjene og er fortrolig med en IPad.
  • Spørger om vi ikke kan finde mere viden på vores IPad ved tvivls spørgsmål.
  • Lysten og glæden ved at afprøve nye udfordringer omkring spil.
  • Børn der hjælper hinanden i spillet og videregiver viden.
  • Børn der nogle gange er klogere end de voksne og kan hjælpe.
  • Børn der tør søge en udfordring selv om de ikke ved hvordan opgaven skal løses.
  • Børn der vælger at spille/lege med de pædagogiske app vi har lagt ind og synes de er spændende.
  • Børn der henviser til at vi kan bruge iPad en som pædagogisk redskab. På skovturen eksempelvis.
  • Børn der accepterer når deres spilletid er slut, og kan give iPad en videre uden problemer.
  • Børn der får en større viden og kommenterer dette.
  • Der er kø til at få lov at bruge vores IPad.